-

Elérhetőségek

Apáczai Waldorf Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Cím: 9700 Szombathely,
11-es huszár út 40. (A felújított egykori huszárlaktanya épülete)
Telefon:
+36305269260
E-mail:
apaczaiiskola@gmail.com


Tudástár

Mi van a Waldorfon túl?



Mi van a Waldorfon túl?


Nyílt napunkon nagyon sok pedagógia-módszerünk után érdeklődő, alternatív oktatási módszerre nyitott családot köszönthettünk szép intézményünkben.

Több évfolyamban másodiktól nyolcadik osztályig lehetett órát látogatni. Leendő első osztályosok szülei betekintést nyerhettek a főoktatásba: matematikától, a Toldin át, India történetéig - nagyon változatos epochákon vehettek részt. A nagyszünetben szaktanárainkkal, osztálytanítóinkkal, valamint waldorfos szülőkkel lehetett beszélgetni. Nagyon örültünk a rengeteg kérdésnek és a nyitottságnak, amivel a szülők a Waldorf-pedagógiához hozzáálltak. Sokak számára talán a legfontosabb kérdés az volt - minden szülőt természetes módon nagyon érdekelt - hogy mi van a Waldorfon túl? Milyen lehetőségei vannak egy olyan kisgyereknek, aki iskolánkban jár ki 8 évet, milyen továbbtanulási lehetőségei vannak, hogy állja meg a helyét a későbbiekben az állami rendszerű középiskolákban, vagy a felsőoktatásban?

Az Apáczai Waldorfban az első középiskolákba felvételiző 8. osztály tavaly végzett. Általánosságban elmondhatjuk, hogy minden gyermeket felvettek abba az intézménybe, ahová jelentkezett. A végzett nebulók sikeres felvételt nyertek gimnáziumokba, Waldorf-gimnáziumba, idegenforgalmi szakközépbe, egészségügyi szakiskolába, de van olyan elballagott diákunk, aki külföldön folytatta tanulmányait. Mivel még volt diákjaink középiskolai életüknek nagyon az elején járnak, ezért arról, hogy hogyan boldogulnak, milyen gyorsan álltak át és hosszú távon mennyire tudnak beilleszkedni az állami oktatásba, saját tapasztalatból nem igazán tudunk beszámolni. Más Waldorf iskolák tapasztalatait, felméréseit, visszajelzéseit tudjuk egyenlőre megosztani.

Sokan hibaként róják fel a Waldorf iskoláknak, hogy a gyermekeket egyfajta burokban tartják és ezért a későbbiekben nehéz lesz alkalmazkodniuk az állami iskolában lévő elvárásokhoz. Viszont az egyáltalán nem mindegy, hogy hány évesen kell szembesülni egy szigorúbb, teljesítményelvű rendszerrel. Azt valljuk, hogy egy 6-7 éves gyereknek és minden alsó tagozatos kisdiáknak kell az az odafigyelés, támogatás, amit a Waldorf-pedagógia nyújthat. Esélye lesz arra, hogy egy hosszú alapozási folyamat segítségével nem a hiányosságait, hanem az erősségeit ismerve, magabiztosan és főleg örömmel tanuljon meglátva a lényeget, ne magoljon, hanem megértsen dolgokat. A Waldorfban az elvárások, az elsajátítandó tananyag mennyisége felsőbb évfolyamokra meredeken megnő. Lexikális tudásban nem biztos, hogy megtanulják azt, amit a hagyományos oktatási rendszerben elsajátítanak, mivel a Waldorf iskolákban kevesebb tantárgyi ismeretet próbálnak a fejekbe tömni és az elméleti ismeretszerzésen túl gyakorlati készségek elsajátítására is nagy hangsúlyt fektetnek. A felvételi vizsga pedig egy speciális helyzet, amelyre készülni kell, amit a 8. osztályos Waldorfos diákok osztálytanítójuk segítségével meg is tesznek.

14 évesen már érettebbek a gyermekek is megfelelni az új kihívásoknak, és mivel nem fűződnek negatív tapasztalatok a tanuláshoz, ezért szorongás mentesen, kreatívan és magabiztosabban állnak az új helyzethez.

Nehéz alkalmazkodniuk, vagy felvenni a lépést az első időkben? A gyermek és alaptermészete válogatja: de szinte biztosan. A megnövekedett lexikális tananyagot, másfajta számonkérést, más típusú tanár-diák kapcsolatot meg kell szokni. És természetesen lesz olyan, akinek nem sikerül, vagy nehezen tudja megoldani, más pedig simán nekifeszül az új elvárásoknak és megoldásra törekszik. Ugyanúgy, mint azok a gyerekek, akik állami iskolában végezték alapfokú tanulmányaikat.

Mégis miért gondoljuk azt, hogy „nem megy kukába” a Waldorfban eltöltött 8 év? Mert a középiskolákból, később a nagybetűs életből, a nemzetközi felmérésekből az a visszajelzés, hogy a Waldorfos diákokban kiemelkednek az olyan tulajdonságok, mint a csoportmunkára való készség, kreativitás, folyamatokban való gondolkodás, nyitottság, kezdeményező készség. Az elmélyült, életközpontú tanulással lerakott alapok nemcsak a következő vizsgákig konzerválják a tudást és azt kreatívan és megoldás-központúan alkalmazzák.

Szerintünk ezek azok a tulajdonságok és készségek, amik egy embert a nagybetűs életben sikeressé tehetnek, mert mi kellhet egy felnőtt léthez, ha nem ezek – hiszen az életnek és nem az iskolának tanulunk.

Továbbtanulás és pályaválasztás témakörében ajánlanánk szeretettel a budapesti Csillagberek Waldorf iskola honlapján megjelent interjút Sallay Zsuzsannával volt waldorfos diákkal.

http://csillagberek.hu/tovabbtanulas-es-palyavalasztas-a-w…/






Vissza az előző oldalra!
Apáczai Waldorf Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Magyar