Waldorf pedagógia
A Waldorf-pedagógiát Rudolf Steiner osztrák filozófus, dramaturg és pedagógus alapította, aki az antropozófia alapelveit is kidolgozta.
Az első Waldorf-iskolát 1919-ben nyitották meg Stuttgartban, Németországban, a Waldorf-Astoria cigarettagyár munkásainak gyermekei számára. Az első magyar Waldorf-iskola 1926-ban jött létre, de a totalitárius rendszerek alatt bezárták. 1989 után újraindultak a Waldorf-iskolák itthon, és ma világszerte több mint 1000 iskola és óvoda működik Steiner elveit követve.
A legfontosabb alapelvek
Holisztikus tanulás
Több tantárgy integrálása egy összefüggő és interdiszciplináris megközelítésbe.
Gyermekközpontúság
A gyermek egyéni fejlődési szükségleteire és érdeklődésére összpontosítva.
KépzelŐerŐ és kreativitás
A gyermekek kreatív gondolkodásra és művészi kifejezőkészségük felfedezésére való ösztönzése.
Kézzelfogható tanulás
Gyakorlati tevékenységek és gyakorlati tapasztalatok felhasználása az új készségek és fogalmak elsajátításához.
Önállóság
A Waldorf-iskolák függetlenek és önkormányzottak, nagy hangsúlyt fektetnek a közösség bevonására és a szülők részvételére.
Kütyük nélkül
A technológia használatának minimalizálása az osztályteremben a gyakorlatias és szociális tanulás elősegítése érdekében.
Természet- és szabadtéri oktatás
A természetben töltött idő és a szabadban való tanulás mint tanterem használata.
9 percben a Waldorf pedagógiáról
Tanítási módszerek
Hazánkban 1926-ban létesítették az első iskolát, német nyelvű oktatással. A totalitárius rendszerek (nemzetiszocializmus, bolsevizmus) bezáratták az iskolákat; de 1989 után a szabad világ úgyszólván valamennyi országában létesültek Waldorf-iskolák. Napjainkban több mint ezer iskola és ennél is több óvodai intézmény működik a steineri alapelvek szerint.
A Waldorf-iskolákat a világon más-más névvel jelzik, de az alapelvek mindenütt azonosak. Németországban Szabad Waldorf-iskoláknak hívják, és nem állami, nem önkormányzati hanem autonóm intézményekként működnek, szabad (egyesületi, alapítványi) fenntartásban. A fejlett közoktatási rendszerekben az állami támogatása az intézményeknek magas, Dániában, Hollandiában, Norvégiában csaknem költségvetésük egészét az állam téríti, Németországban pedig közel 85%-át finanszírozza.
Hazánkban az állami támogatás a fenntartási költség 40%-át sem teszi ki. A Waldorf-iskolák mint szabad polgári társulások által fenntartott iskolák csakis a szülőkkel való szoros együttműködésben tudnak fennmaradni és fejlődni.
Fontos alapelv: a szellemi élet, melynek az iskola is színtere, nem állhat sem állami (politikai), sem gazdasági irányítás, befolyás alatt, ezzel is támogatva a szabad oktatás lehetőségét.
A Waldorf-iskolák lelkét a tanárok alkotják, akik folyamatos tanulással fejlődnek és külön Waldorf-pedagógiai képzéssel szerzik meg a Waldorf-oktatáshoz szükséges képességeket. A képzettségeknek fontos szerepe van a megfelelő szintű oktatáshoz, de a meglévő tudásanyag folyamatos fejlesztése elengedhetetlen. A Waldorf-tanárokat munka melletti továbbképző tanfolyamokon (mintegy három év alatt), illetve nappali posztgraduális képzésben (egy v. két év) vagy – érettségi után – nappali négyéves képzésben képzik.
A Waldorf alapjául szolgáló neveléselméletnek megfelelően (antropozófiai nevelés) az óvoda elsősorban a játék, a mese és a tevékeny utánzás helye, „szociális anyaöl”, mely átlátható világot teremt a gyerek köré vegyes életkorú csoportokban, biztos szokásritmusokkal, tevékenységsorokkal, a gyermeki testi, lelki és szellemi szükségletek fokozott figyelembe vételével.
Az iskola tág teret ad a gyakorlásnak (képességfejlesztésnek) a művészetekben és a praktikus, kézművesi munkákban is. Tömbösített, epochális oktatás szerint tanulnak, azaz a közismereti tárgyak az első két összevont órában – főoktatás – kerülnek be az órarendbe 3-4 hetes, folyamatos ciklusokkal. Kutatások támasztják alá, hogy a gyermekek a reggeli órákban a legfogékonyabbak, figyelmük ebben az időpontban a legkoncentráltabb.
A harmadik órától szaktantárgyi tanítás folyik, az ezt igénylő, rendszeres gyakorlást kívánó tárgyakból. A Waldorf-iskolákban nincs osztályzás, buktatás, az értékelés szöveges. A feleltetés helyébe az együttes tevékenységben való részvétel lép.
A művészeti és képességfejlesztési tevékenységek révén a gyermekek kreativitása és kommunikációs képessége kiemelkedő, szociális érzékenységük magas.
Az írástanulás a nagy térben végzett mozgásokból, formarajzból és festésből indul ki, és mint saját cselekvés megelőzi az elvont olvasástanulást.
A gyerekek sima füzetbe vagy a táblára rajzolt színes, nagy alakú formáikon tanulnak meg értőn olvasni. A felső tagozaton a gyerekek konkrét formában ismerkednek meg a jelenségek világával tapasztalati, érzéki élmény szintjén, a különböző fizikai és kémiai kísérletekben. A gyermekek oktatásában fontos szerepet kap a kertészet és a szociális gyakorlat.